2024 10 04 Uitstap Ploegsteert

2024 10 04         DAGUITSTAP PLOEGSTEERT

Vrijdag 4 oktober 2024 om 8 uur, stond de autocar van Sima Tours ons

op te wachten aan de parking van de REO veiling. Bij het opstappen

was er onmiddellijk een gezellige sfeer en de deugddoende bus-

verwarming konden velen best appreciëren.

s'Morgens in de vroegte voelde het nog wat frisjes aan. De weers-

voorspellingen waren ons nochtans zeer gunstig gezind, het zou een

stralende, zonnige dag worden met temperaturen oplopend tot 16°C

in de schaduw.

Zoals ieder jaar konden we opnieuw vertrekken met een volle autocar,

50 B.T.B.B.leden, goed gemutst en praatgraag. Iedereen was op tijd,

zo kon de bus op het voorziene uur vertrekken. Al had er eentje zich

van toegangsweg vergist, maar dit werd snel opgelost door onze

voorzitter.

Door het bestuur werd er geopteerd om minder de klemtoon te leggen

op bezoeken aan begraafplaatsen of gerelateerde bezienswaardig-

heden van WO I en II. Er mocht wel iets meer variatie aan bod komen.

Geen probleem onze gids zou wel zorgen voor een alternatieve invulling van de dagtrip.

Na een korte intro en verwelkoming van de voorzitter, stelde onze gids en lid Norbert zich voor en vertelde tijdens de rit welk soort landschappen of andere bezienswaardigheden we zouden zien. Als er sommigen dachten van snel een ochtenddutje te kunnen

maken... dan hadden ze verkeerd gedacht. Norbert had zijn gidsen taak goed voorbereid, voldoende info verzameld omtrent alle

thema's en afgewisseld met de nodige droge humor ... wist hij ons te boeien. De jaargetallen vlogen ons om de oren, met de miljoenen!

Vanuit Roeselare reden we via Doornik richting Bergen, regio bekend om zijn kalksteengroeven en terrils. Omstreeks 10 uur hadden we onze 1ste stop aan de kalksteengroeven in Gaurain. Een verborgen bezienswaardigheid langs de grand route, maar Norbert wist het wel te vinden. Beroepshalve was Norbert landmeter en had in het verleden daar nog professionele risicovolle afdalingen gedaan met zijn "Peugeotje 405" tussen de vele dertigtonners.

Na de veilige oversteek op die drukke baan, konden we opnieuw vertrekken naar de volgende halte, het Iguanodon museum in Bernissart. Een Waals dorp gelegen tussen Doornik en Bergen. Het museum is een kostbaar pedagogisch instrument in de zoektocht naar de geschiedenis van het leven op aarde. De botten van iguanodons werden ontdekt door 2 mijnwerkers in de NV steenkoolmijnen van Bernissart, eerst vermoedden zij dat het fossiel hout was. Het bezoek in het museum was inderdaad een ontdekkingstocht naar onze voorgeschiedenis. De gids drukte ons op het hart dat Bernissart de bakermat is van de ontdekkingen van de dinosaurussen.

Het werd stilaan tijd voor de middaglunch, waar we rond 12 uur verwacht werden in de brasserie La Diôle  naast de plaatselijke brouwerij, gelegen in Beloeil Basècles. Daar werd ons een aperitiefje aangeboden bestaande uit 3 biertjes uit de plaatselijke brouwerij, met daarna een heerlijke stoverijpotje of de alternatieve visschotel kon ook best geapprecieerd worden. De lunch werd afgesloten met een koffie of thee.

Hierna was er een rondleiding voorzien door de zaakvoerder van de brasserie en brouwerij. Het productieproces van de Diôle streekbiertjes werd ons nader toegelicht. Een brouwsel gemaakt met plaatselijke grondstoffen, zelfs hadden ze een eigen landbouwbedrijfje met een aanpalende hoppe plantage. Het artisanaal biertje was dan ook enkel terug te vinden in plaatselijke horecazaken of tijdens festiviteiten in de directe omgeving. Ondertussen maken zijn ook een 3-tal softdrinks en hun eigen Gin en Whisky. Toevallig werden deze 2 laatsten geproduceerd uit noodzaak tijdens de COOVID periode, om hun bieren in de vaatjes met een beperkte bewaardatum, te verwerken naar 2 gedistilleerde dranken.

Na dit bezoek werd de dagreis verder voortgezet richting Ploegsteert, een tussenstop was voorzien aan het piepkleine maar gezellig oud Romaans kerkje langs de Schelde, in het pittoreske Esquelmes. Daar werd dan ook de traditionele groepsfoto genomen.

Om 16.15 uur vertrokken we richting Ploegsteert, waar we om 17.45 uur de alom geprezen picon konden proeven, Om 19 uur was er de plechtigheid aan het monument Memorial, voor de “Last Post”. Volgens de traditie werd door onze vereniging een bloemenkrans neergelegd ter ere van de vele gesneuvelden. Bij afwezigheid van de meter Lieve en de peter Willy werden de bloemen neergelegd

door Ann, Luc en ikzelf.

Om 20 uur werden we veilig terug afgezet aan het restaurant van de REO veiling, waar er nog een broodjesmaaltijd voorzien was, met daarbij een verrassende lekkere tomaten soep. Alhoewel de balletjes ontbraken, werden de "teljoren" van velen opnieuw aangevuld.

Het was een zeer aangename dagtrip met een leerrijke invulling. Een bijzondere dank aan onze gids Norbert voor het vele voorbereidende werk... en dat het af was! Dus we kijken al met veel belangstelling uit hoe Norbert ons volgend jaar zal weten te verrassen. Dus volgend jaar 1ste vrijdag van oktober, reeds in jullie agenda te plaatsen, daguitstap Ploegsteert 2025.

Vanwege het bestuur, ook dank aan alle leden / reisgezellen die deze jaarlijkse dagtrip Ploegsteert weten te waarderen en de buschauffeur Carl die ons allen dicht bij de bezoekplaatsen wist af te zetten en op te halen, alsook de veilige busrit.

Ook dank aan de fotografen van dienst, Caroline, Lut en Franky voor de vele toffe foto's die ze mij bezorgden.

verslag /  Ronny Bostyn

Hieronder :  3 linken naar de fotoreportages

Hieronder te vinden het digitaal infoboekje van de dagreis

Om te openen, dubbelklik op het vakje in de rechter bovenhoek van de folder.